سل هوم

نکات مهم در انتخاب پرده مناسب

پرده‌ ها گذشته از جنبه زیبایی و دکوراتیو بودن, بیانگر سلیقه شما نیز هستند. در واقع رنگ طرح و مدل خاص پرده منزل شما گویای حال و هوای شما نیز است .بر همین اساس بهتر است در انتخاب پرده مناسب برای منزل نهایت سلیقه خود را به کار ببرید. ما در این مقاله از سل هوم توضیحات کاملی در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

هدف خود را از نصب پرده مشخص کنید.

اگر از پـرده برای پوشاندن و تاریک کردن اتاق استفاده می‌کنید بهتر است پرده‌های آستردار ( اصطلاحا پشت پرده)را انتخاب کنید. اما اگر هدف از نصب پرده فقط جنبه دکوری آن است پرده‌های بدون آستر انتخاب بهتری است مزیتی که آسترها دارند ،حفظ پرده‌ها از نور آفتاب و افزایش عمر آنهاست .همچنین باعث زیباتر و شیک‌تر دیده شدن پرده‌ها نیز می‌شوند.

جنس پرده‌ها

پرده‌هایی با پارچه‌های ابریشمی یا مخمل برای استفاده در یک فضای رسمی مناسب است که نیازمند شستشوی خشک هستند. همچنین می‌توان از ترکیب پارچه ساتن نخ و یا ابریشم طبیعی یا مصنوعی هم برای این فضاها استفاده کرد که قابلیت شستشوی آسانی هم دارند .پرده‌هایی با پارچه‌های کتان و مخمل مناسب استفاده برای فضاهای غیر رسمی می‌باشند. پرده‌هایی با پارچه نخی هم برای اکثر دکورها مناسب بوده و باعث انتقال حس لطافت می‌شوند. غالباً با پارچه‌هایی که برای دوخت پـرده استفاده می‌شوند از جنس حریر نازک ،ساتن یا مخمل‌های ضخیم و یا تور هستند نوع پارچه پرده بسته به مکان پنجره و فصلی که در آن قرار دارید می‌تواند متفاوت باشد.
پرده‌های ضخیم مخمل برای استفاده در اتاق پذیرایی مناسب هستند و برای اینکه از دوام بیشتری برخوردار باشند حتماً باید زیر پرده‌ای داشته باشند می‌توانید بنا به سلیقه خود از رنگ‌های گرم و تیره تا رنگ‌های روشن و سرد آن استفاده کنید.

انتخاب رنگ پرده

حین انتخاب پرده باید در مورد رنگ آن تصمیم بگیرید که می‌خواهید پـرده‌ای همرنگ دکور خانه انتخاب نمایید یا از رنگی متضاد استفاده کنید. اگر انتخاب شما پـرده‌ای همرنگ است بهتر است رنگ انتخابی کمی پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر از رنگ دیوار باشد و یا می‌توانید رنگی مشابه با یکی از وسایل اتاق مانند فرش را انتخاب نمایید.

انتخاب طرح پرده
در این مورد یک قانون کلی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر مبلمان اتاق طرح‌دار می‌باشد بهتر است پـرده ساده و یا اگر مبلمانی ساده دارید پـرده طرح‌دار بهترین انتخاب است .در انتخاب پـرده طرح‌دار بهتر است از طرح‌های ریز و نامحسوس انتخاب کنید.

اندازه مناسب طول پـرده

پرده بلندتر از حد معمول که پایین آن به کف زمین بخورد مسلماً شیک‌تر و زیباتر خواهد بود.

پرده مناسب اتاق پذیرایی

برای سالن پذیرایی منزل اگر تمایل دارید سقف خانه بلندتر به نظر برسد، هر میزان که می‌توانید چوب پرده را بالاتر نصب کنید. هر میزان که پرده‌ها بالاتر باشند خانه بزرگتر به نظر می‌رسد. در پنجره‌هایی که فضای خالی بین آنها زیاد نیست، برای بزرگتر و عریض تر نشان دادن خانه پرده را یک سره نصب کنید و برای پنجره‌های کوتاه و عریض از پرده‌هایی که در حاشیه پایینی دارای تزیینات بیشتری هستند استفاده نمایید.ـ

پرده مناسب اتاق خواب

برای اتاق خواب معمولاً در هر فصل باید پـرده مناسب آن فصل استفاده شود. باید دو مدل و دو جنس متفاوت یکی برای بهار و فصل گرما و دیگری برای پاییز و فصل سرما در نظر گرفته شود برای فصل گرما پرده‌های حریر و ساتن نازک که هوای اتاق را بیش از حد گرم نکند و پرده های مخملی، پشمی سبک یا پارچه هایی از الیاف فشرده برای فصل سرما که باعث عبور هوای سرد به داخل اتاق نشود.

پرده اتاق خواب کودک و نوجوان

برای اتاق خواب کودک و نوجوان رنگ پرده مناسب رنگ آبی با تلفیقی از رنگ زرد و سبز است. بازتاب این رنگ‌ها در شب باعث خوابی آرام و در طول روز باعث انرژی بخشیدن به فضای اتاق و بچه‌ها می‌شود. سعی کنید هیچگاه برای اتاق خواب کودک از پرده‌های تک رنگ به صورت ساده و بدون تلفیق رنگ استفاده نکنید. رنگ‌ها تاثیر زیادی در روحیه و روان بچه‌ها دارند.

انتخاب پرده مناسب آشپزخانه

برای پرده آشپزخانه شاید بهترین انتخاب پـرده‌ای است که یادآور مواد طبیعی باشد و در عین حال با لوازم آن و دکوراسیون خاص که برای محیط آشپزخانه تعریف شده همخوانی داشته باشد. رنگ کابینت‌ها هم یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در انتخاب رنگ پـرده برای آشپزخانه است بعد از انتخاب رنگ در انتخاب جنس پرده نیز باید دقت کرد. چون محیط آشپزخانه نیاز به نور فراوان دارد، می‌توان برای آن از پرده‌های بالارونده (پـرده لور)و پرده‌های نیمه استفاده کرد. چون هم فضای کمی را اشغال می‌کنند و هم متراژ کمتری احتیاج دارند. استفاده از پرده‌های کرکره‌ای اصلاً برای آشپزخانه مناسب نمی‌باشند. اگر دیوار آشپزخانه طرح دارد از پرده‌های ساده و بدون طرح استفاده نمایید.

پیشنهاد به دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *